Aquariaforum.be • Toon onderwerp - Mijn Blauwe Spat blijft maar kweken

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Mijn Blauwe Spat blijft maar kweken

Wil je meer te weten komen over deze vissoort, neem dan hier een kijkje.
(Betta, Trichogaster, Colisa, Helostoma, Trichopsis, Macropodus, Ctenopoma, ...)

Bookmark and Share

Mijn Blauwe Spat blijft maar kweken

Berichtdoor kit fisto » di mei 18, 2010 12:57 pm

Hoi iedereen,

Sinds enkele weken maakt mijn (zeer dominante) mannelijke blauwe goerami constant schuimnesten aan en slaagt er in het vrouwtje kuit af te doen zetten. De eerste nest is uitgekomen maar volledig verorberd door de rest van mijn vissenbestand. Dit alles gebeurt in een gezelschapsbak. Ik heb GEEN waterstanden verlaagd dus ik snap ook niet goed waar hij die drift vandaan haalt.

De 2 recentste nesten zijn uitgekomen en daarvan ben ik geslaagd er telkens een 10tal af te zonderen in kleinere drijfbakjes. Maar hij geeft dus niet op. Hij blijft nesten maken. Met direct gevolg dat hij dus constant de rest van mijn vissen opjaagt...

2 Vragen:

Hoe kweek ik die jongen best verder op?

Hoe stop ik mijn mannetje met zo driftig te zijn?
kit fisto
Newbie

Re: Mijn Blauwe Spat blijft maar kweken

Berichtdoor WVH » di mei 18, 2010 5:06 pm

Temperatuur wat omhoog gegaan met het komen van de lente misschien? Voor de hand liggende en enige zekere oplossing is man en vrouw scheiden denk ik.
WVH
Newbie

Berichtdoor marlène » ma mei 24, 2010 11:46 pm

Een blauwe spat is al een flink grote vis ( ongeveer 11 cm), en dan ook nog een territorium om te verdedigen. Als je aquarium groot genoeg is (vanaf 1 meter wordt door de meeste database geadviseerd), en er voldoende hoge planten zijn (eventueel tegen de achterwand) , zou je genoeg rust voor de anderen moeten kunnen creeeren. Juist een hoek met veel hoge planten maakt een afgeschermd hoekje, dat voor de goerami makkelijk te verdedigen is, en andere vissen zwemmen dan niet steeds in zijn beeld en is er dus geen reden tot najagen.

Jongen kweek je het best op met gevarieerde voeding en liefst ook levend zoals artemia, micro-aaltjes of infusoriën. Je kan ook diepvriesvoer klein knippen, of wat stof van een algentabletje geven of andere juist voor jongen geschikte voeding. Die opkweekbakjes zijn niet zo geschikt omdat daar weinig doorstroming in zit en snel vervuilt. Als er toch steeds nesten zijn kan je door voldoende drijfplanten en verstopplekjes de kans vergroten dat de jongen in de gezelschapsbak opgroeien. Ze kunnen dan zelf in de bak op zoek naar allerlei hapjes.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor kit fisto » ma mei 31, 2010 5:52 pm

De kweekdrift is verdwenen. Ik heb 80 % van mijn drijfplanten verwijderd, en de filter grondig uitgekuist met als gevolg dat er meer stroming op het water zit. Ik ben er wel in geslaagd een 30tal kleintjes af te zonderen in een opkweekbakje dat ik vaak ververs. Hopelijk lrijg ik deze visjes opgekweekt.
kit fisto
Newbie

Keer terug naar Labyrintvissen