Aquariaforum.be • Toon onderwerp - Algemene gezondheid van regenboogvissen?

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Algemene gezondheid van regenboogvissen?

Alles m.b.t. de koornaar- en regenboogvis. (Pseudomugil, Melanotaenia, Glossolepis, Telmatherina, Iriatherina, ...)
Bookmark and Share

Algemene gezondheid van regenboogvissen?

Berichtdoor GK » ma jan 03, 2005 12:41 pm

Hoi,

Ik heb interesse om enkele regenboogvissen te houden in mijn 240 liter aquarium. Met name de Melanotaenia boesemani en de Melanotaenia praecox.

Maar tijdens mijn opzoekwerk naar de vereisten van deze vissen kom ik overal tegen dat er een ware vistuberculose epidemie woedt onder de regenboogvissen (ook bij uit aquariumspeciaalzaak gekochte vissen). Zowel engelstalige als nederlandstalige websites spreken hier over. En vistbc betekent een complete vernietiging van het gehele aquarium. Daarom dat ik nu eventjes zo iets van heb: "Hola, niets overhaast doen".

Heeft of had iemand van jullie regenboogvissen? Wat zijn jullie ervaringen met deze mooie visjes?

Alvast bedankt!

Groetjes
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor Admin » ma jan 03, 2005 5:52 pm

Hey GK,

Ikzelf heb lange tijd regenboogvissen gehouden en ik moet zeggen ik heb nooit deze ziekte gezien bij deze vissen. Misschien heb ik geluk gehad :? .

Regenboogvissen zijn zeer mooie en leuke vissen om te houden, zeker wanneer je van wat actie of beweging in de bak houdt. Ik zelf heb de twee bovengenoemde soorten ook gehouden. Ik heb er dan ook een artikeltje over geschreven. Misschien kan je dit al eens doorlezen?

http://users.pandora.be/het_zoetwateraq ... semani.htm
http://users.pandora.be/het_zoetwateraq ... raecox.htm

Succes :wink:
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor GK » ma jan 03, 2005 5:59 pm

Hey,

Bedankt voor de linkjes, 'k zal ze zeker doorlezen.

Had jij die twee toevallig samen in 1 bak? Want dat was een beetje mijn bedoeling. Indien het haalbaar blijkt te zijn natuurlijk.

Ik had gedacht aan een groepje van 6 boesemanis en een 10 praecox.
De bak is 120cm breed, 40 cm diep en 50 cm hoog.

Zou je dat te veel lijken? Misschien beter 5 + 8 ?
Of is de 2 soorten samen eigenlijk helemaal uit de boze?

Groetjes

PS Je hebt nu geen regenboogvissen meer? Mag ik vragen waarom niet? :)
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor Admin » ma jan 03, 2005 6:05 pm

Hey,

Om op je vraag te kunnen antwoorden qua hoeveelheid en de indeling dien ik eigenlijk eerst te weten of je nog andere vissen wilt gaan houden. Ik heb het dan over vissen die ook in de middelste waterlagen zullen gaan rondzwemmen (kleinere karperzalmen bijvoorbeeld). Weet dat regenboogvissen veel plaats en zwemruimte nodig hebben. Een kleiner aquarium is zeker niet aan te raden.

Stel dat je geen andere schoolvissen meer bijkoopt buiten deze twee regenboogvissen dan kan je zeker gaan voor een verdeling 10 - 8 (10 st. voor de preacox en 8 st. voor de boesemani's).

Hier ga je zeker geen problemen mee hebben. Ga je later kiezen om er nog schoolvissen bij te plaatsen dan kan je problemen krijgen (overbezetting , wat leidt tot stress, en wat dan ook aanleiding kan geven tot die tuberculose) ...

Ik heb idd ook deze twee soorten samen in hetzelfde aquarium gehad en ik moet eerlijk bekennen het wat een strelling voor het oog, zeker 's morgens wanneer er wat invallend zonlicht was. De balts van de mannetjes wat indrukwekkend.

De reden waarom ik nu geen regenboogvissen meer bezit is omdat mijn aquarium nu bewoont wordt door 4 Geophagus Tapajos Red (cichlide soort) en de regenboogvis hoort daar niet in thuis.

Succes
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor GK » ma jan 03, 2005 8:07 pm

De vissen die ik momenteel heb, zijn:

- 6 corydorassen (zou ik misschien 8 van willen maken)
- 1 Epalzeorhynchos bicolor (was niet de bedoeling, maar heb 'em gered van een zekere dood)
- 1 betta splendens man + 3 vrouwtjes
- 1 Crossocheilus siamensis

Voor de rest zou ik dan aanvullen met regenboogvissen. Geen andere vissen meer, teveel verschillende soorten vind ik niet zo mooi.

Ik heb lang gezocht en gekeken naar een scholenvis, maar sinds ik op de regenboogvissen ben gestuit ben ik echt betoverd :)

Ken jij misschien een kweker of zal ik gewoon bij de LFS gaan halen?
Het is wel nog niet voor meteen, eerder voor de 2de helft van deze maand. Ik wil de bak eerst nog wat laten rijpen. (draait nu een goede 3 weken)

Groetjes

PS Mooie (grote :o ) vissen trouwens die Tapajos.
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor lenny » di jan 04, 2005 1:32 pm

Informeer eens bij de mensen van de aquariumvereniging. Die kweken meestal de mooiste en sterkste exemplaren.

Groeten,
Lenny
lenny
Hardened

Berichtdoor GK » di jan 04, 2005 2:49 pm

de aquariumvereninging

Dewelke bedoel je dan?
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor lenny » di jan 04, 2005 4:18 pm

Oh, je bent nergens lid? Doen!

Groeten,
Lenny
lenny
Hardened

Berichtdoor GK » di jan 04, 2005 4:23 pm

Ah :lol:

Wel, ik heb eens online gezocht naar Limburgse verenigingen, maar de websites waren zo onbruikbaar dat er geen enkele club was die me aansprak eigenlijk. :roll:

Maar 'k ga blijven rondkijken, misschien dat er toch iets uit de bus komt.
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Keer terug naar Regenboogvissen