Aquariaforum.be • Toon onderwerp - Garnalen in regenboogaquarium,

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Garnalen in regenboogaquarium,

Alles m.b.t. de koornaar- en regenboogvis. (Pseudomugil, Melanotaenia, Glossolepis, Telmatherina, Iriatherina, ...)
Bookmark and Share

Garnalen in regenboogaquarium,

Berichtdoor praecox0 » do maart 29, 2007 6:28 pm

Graag had ik geweten welke garnalen passen in een regenboogaquarium,en zijn er garnalen uit australie of nieuw guinea,die te vinden zijn in belgie?.
Momenteel ben ik de trotse bezitter,van 2 schooltjes M.preacox en M.lacustris,die zitte in een 240l aquarium,volgende maand komt mijn nieuw aquarium binnen 160x60x60cm want M.lacustris word redelijk groot.
Nog een vraagje,heeft iemand ervaring met slapergrondels(hypseleotris).
praecox0
Newbie

Berichtdoor Admin » do maart 29, 2007 8:39 pm

Hey Praecox,

vooreerst welkom hier op het forum. Je 'nick'-name deed al vermoeden dat je een voorliefde had voor regenboogvissen.

Wat je vraag over garnalen betreft dat laat ik over aan de kenners. Die slaapgrondels, ik weet dat er daar nog verschillende onderverdelingen zijn. Heb je een specifieke benaming?

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor Apisto » do maart 29, 2007 8:56 pm

De enige ervaring die ik met Hypseleotris compressa heb, is dat ze redelijk prijzig zijn.
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor Floddermousie » vr maart 30, 2007 6:22 pm

Administrator schreef:Hey Praecox,

Je 'nick'-name deed al vermoeden dat je een voorliefde had voor regenboogvissen.

lol ik dacht eerder aan ejaculatio praecox :oops:
this must be underwater love

Lid KAV De Siervis Leuven
Floddermousie
Moderator

Berichtdoor GK » vr maart 30, 2007 7:09 pm

Hoi,

Garnalen in een aquarium met regenbogen is mogelijk, echter zal je niet veel garnalen te zien krijgen. Ze zullen zich vrijwel altijd verstoppen in de planten.

Autralische of PNG garnalen die je hier wel kan vinden zijn o.a. :

- Neocaridina sp. tiwarii
- Caridina longirostris
- Atyoida pilipes

Let wel, mijn praecox jagen achter de garnalen, maar ik heb ze nog niet effectief 1 zien opeten. Mijn boesemani van destijds hadden wel mijn grote waaierhandgarnalen van 10cm opgevreten. Dus het is een gok hoor.

Qua slaapgrondels heb ik enkel ervaring met Tateurndina occelicauda. Prachtig visje. Kweken is ook doenbaar.

De compressa die Apisto aanhaalt is een prachtige vis, maar wordt vrij groot en kweken is zeer moeilijk.

Welke grondel soort had je zelf ingedachten?
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor praecox0 » vr maart 30, 2007 7:18 pm

ik had gedacht aan hypseleotris quentheri of h.compressa,ik lees dat ze zowel in brakwater,zoetwater en kustwateren te vinden zijn en dat sommige soorten vijandig kunnen zijn.
Anders weet ik er eigenlijk heel weinig vanaf.
praecox0
Newbie

Berichtdoor praecox0 » vr maart 30, 2007 7:33 pm

GK schreef:Hoi,

Garnalen in een aquarium met regenbogen is mogelijk, echter zal je niet veel garnalen te zien krijgen. Ze zullen zich vrijwel altijd verstoppen in de planten.

Autralische of PNG garnalen die je hier wel kan vinden zijn o.a. :

- Neocaridina sp. tiwarii
- Caridina longirostris
- Atyoida pilipes

Let wel, mijn praecox jagen achter de garnalen, maar ik heb ze nog niet effectief 1 zien opeten. Mijn boesemani van destijds hadden wel mijn grote waaierhandgarnalen van 10cm opgevreten. Dus het is een gok hoor.

Qua slaapgrondels heb ik enkel ervaring met Tateurndina occelicauda. Prachtig visje. Kweken is ook doenbaar.

De compressa die Apisto aanhaalt is een prachtige vis, maar wordt vrij groot en kweken is zeer moeilijk.

Welke grondel soort had je zelf ingedachten?

Dank u Gk,dit is heel nuttige informatie,in mijn nieuw en groter aquarium wil ik zeker een schooltje m.boesemanis,dus ik ga nog eens goed nadenken over de garnaaltjes anders worden ze visvoer en dat is zeker niet de bedoeling eh :wink:
praecox0
Newbie

Berichtdoor praecox0 » vr maart 30, 2007 7:49 pm

nog een (vraagje),op 10 oktober 2009 gaat de bonsdag door in aquariumvereniging skalaar torhout en ben ik verantwoordelijk voor het opzetten van een groot regenboogaquarium uit het continent australie,moesten er mensen zijn die mij een handje willen helpen met het opzetten van de bak,dan zou dat heel tof zijn,alle visjes en planten
zijn meer dan welkom.
dank bij voorbaat :lol:
praecox0
Newbie

Berichtdoor Admin » vr maart 30, 2007 10:24 pm

praecox0 schreef:nog een (vraagje),op 10 oktober 2009 gaat de bonsdag door in aquariumvereniging skalaar torhout en ben ik verantwoordelijk voor het opzetten van een groot regenboogaquarium uit het continent australie,moesten er mensen zijn die mij een handje willen helpen met het opzetten van de bak,dan zou dat heel tof zijn,alle visjes en planten
zijn meer dan welkom.
dank bij voorbaat :lol:

10/10/2009 zeg je, dit is ruim op tijd :lol: :lol: ...

Heb nog een mooi fotootje gevonden van de bewuste grondel:

Afbeelding

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor GK » vr maart 30, 2007 10:43 pm

Ik weet niet goed je Engels is, maar op mijn website kan je zeker terecht voor meer info over de H. compressa. De H. compressa is een heel straffe vis. Ze kunnen zowat alle waterwaardes en temperaturen verdragen.

Even een quote van Adrian Tappin:

Adrian Tappin schreef:Hypseleotris compressa have been collected in waters with a pH 4.2 to 9.1; conductivity 4 to 160 µS/cm; hardness levels of almost zero to 350 mg/L, and temperatures of 28 to 36°C. However, they have also been collected from streams where the water temperature was as low as 12°C and in small isolated pools with water temperatures as high as 38°C, indicating this species can tolerate a wide range of water conditions. I have collected juvenile Hypseleotris compressa from permeating freshwater seeps just metres from the ocean beach on Fraser Island.

De H. compressa is wel te vinden (is wel altijd wildvang import omdat nakweken niet lukt, en dus erg duur), maar de guentheri heb ik hier nog nooit gezien.

Ik kan je eventueel wel wat plantjes bezorgen, als ze tenminste wat willen groeien bij mij. ;)
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor Rafke » za maart 31, 2007 1:22 pm

Floddermousie schreef:
Administrator schreef:Hey Praecox,

Je 'nick'-name deed al vermoeden dat je een voorliefde had voor regenboogvissen.

lol ik dacht eerder aan ejaculatio praecox :oops:

idem dito hier, maar ik durfde het niet te posten :D:D:D
Rafke
Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Keer terug naar Regenboogvissen