Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Welke soorten?

Dit is de plaats wanneer je een vraag hebt over deze groep. (Poecilia, Characodon, Xiphophorus, Alfaro, Brachyrhaphis, ...)
Bookmark and Share

Welke soorten?

Berichtdoor bertdc » do jun 12, 2008 11:35 am

Hieronder zal ik enkele foto's plaatsen van de levendbarende visjes in mijn aquarium... Ik kon van de verkoper weinig informatie krijgen, dus weet ik niet zeker om welke soorten het gaat.

Eerst en vooral ook even de 2 grondkuisers. Welke soorten zijn dit?

Foto 1:

Afbeelding

Foto 2:

Afbeelding

En dan nu de levendbarende visjes:

Foto 3 (een mickey mouseje):

Afbeelding

Foto 4 (Een oranje-witte en eentje met een zwarte streep):

Afbeelding

Foto 5 (volledig witte vis):

Afbeelding

Foto 6: Zwarte vis met bruine plekken:

Afbeelding

Foto 7: Zelfde zwarte vis met bruine plekken:

Afbeelding

Foto 8: Zwarte vis met oranje schijn in zijn staart

Afbeelding

Foto 9: 3e zwarte vis

Afbeelding

Foto 10: nogmaals de 3e zwarte vis

Afbeelding

Foto 11: zwaarddrager

Afbeelding

Foto 12: Oranje vis (vrouwelijke zwaarddrager???)

Afbeelding

Foto 13: kleine kleurrijke visjes

Afbeelding

Foto 14: zelfde kleurrijke visjes

Afbeelding

Foto 15: vis met blauwe staart

Afbeelding

Foto 16: oranje-witte vis en witte vis met zwarte vlekjes (dalmatier?)

Afbeelding

Bedankt voor jullie hulp...
bertdc
Newbie

Berichtdoor Nightwatch-man » do jun 12, 2008 1:11 pm

Je hebt sowiso wat guppy's zitten en ik denk ook nog black molly's is moeilijk te zien op je foto's
Let's go swim naked in the aquarium and go crazy with the fish.
Nightwatch-man
Hardened

Berichtdoor Starlight » do jun 12, 2008 3:19 pm

Die vis met zwarte streep lijkt eerder een soort Neon ofzo. Denk niet dat dat een levendbarende is.

Hoe groot is je aquarium trouwens? Dit ziet eruit als een overbevolking in de maak.

xx
Starlight
Hardened

Berichtdoor bertdc » do jun 12, 2008 3:40 pm

Aquarium is 95*40*45

Er zijn momenteel 13 witte visjes met zwarte vlekjes en dat vind ik persoonlijk wat teveel, dus daarvan zullen ongeveer de helft vertrekken naar kennissen. Verder zit er van elke soort slechts 1 of 2 in, denk ik...

Op deze moment heb ik niet het gevoel dat het overbevolkt is, maar er is geen overschot om nog eens massaal te kweken in het aquarium. Daarom komt er maandag een 2e aquarium (even groot) bij :D

Helaas zullen de visjes daar slechts 2 of 3 maand kunnen van genieten, want dan komen er 2 jonge schildpadjes bij. En uiteraard moeten de visjes dan andere oorden opzoeken. Maar daar vind ik wel een oplossing voor. Er zijn altijd aquaria te vinden :wink:
bertdc
Newbie

Berichtdoor Starlight » do jun 12, 2008 3:56 pm

De levenbarende soorten die jij hebt: platy's en guppies denk ik, worden een 6-tal centimeter. Tel al die 'kleurrijke visjes', witte visjes, visjes met bruine plekken, rode staarten, mickey mousjes enzo maar een keer.
En vermenigvuldig dat aantal met 6. Ik gok dat je er minstens 20 hebt. Dat zou dus 120 cm vis zijn wanneer ze volwassen zijn.

Je aquarium zal ongeveer 150 liter water bevatten. Dat betekent dat er dus al niet veel meer overschiet. Per liter water kan je max 1 cm volwassen (!) vis zetten.

Die Corydoras, je schrijft dat je er 2 hebt, maar dat zijn schoolvisjes, dus minstens 7-8 is aangewezen. Dat visjes met de zwarte streep is ook een scholenvisjes, dus daar zou je er ook meer van moeten hebben.
Bij levendbarenden wordt aangeraden: 1 man per 2/3 vrouwtjes. Mannetjes hebben een grote paringsdrang. Als er maar 1 vrouwtje is per mannetje, dan is die constant de dupe van het uitbundige gedrag van meneer.

Ik stel voor dat je een keer foto's gaat zoeken van platy's, guppy's en molly's, vergelijkt met jouw visjes en ons dan laat weten hoeveel je er van elk hebt. Dat makkt het makkelijker om je aan te raden welke kunnen blijven, wat erbij zou moeten komen en wat er moet vertrekken.
De visjes zullen er gelukkiger op worden en jij dus hopelijk ook. :)

Succes!
xx
Starlight
Hardened

Berichtdoor bertdc » do jun 12, 2008 4:11 pm

Starlight schreef:Ik stel voor dat je een keer foto's gaat zoeken van platy's, guppy's en molly's, vergelijkt met jouw visjes en ons dan laat weten hoeveel je er van elk hebt. Dat makkt het makkelijker om je aan te raden welke kunnen blijven, wat erbij zou moeten komen en wat er moet vertrekken.
De visjes zullen er gelukkiger op worden en jij dus hopelijk ook. :)

Zoals hierboven gezegd: van die dalmatiërs heb ik er vrij veel (iets meer dan 10, waarvan de helft echt jonkies zijn). Verder van elke soort slechts 1 of 2 en 3 zwarte ... (molly's, denk ik).

In totaal zijn ze nu met 20 - 25, maar daar gaan er minstens 5 van vertrekken de komende dagen.

Van de grondkuisers/algeneters/hoe je ze ook noemt, heb ik er van elke soort maar 1.
Het advies van meerdere aan te schaffen van 2 soorten, wil ik gerust aannemen, maar dan stel ik me de vraag in hoever dit aquarium niet te klein wordt?

De keuze is dus:
- meer vissen en dus minder plaats per vis
- de vissen in groepen laten samenzitten die geacht worden in groep te zitten.

De samenstelling heb ik overgenomen van diegene die het aquarium verkocht. Ik weet dat ik geleidelijk aan de selectie moet maken om 1 mannetje bij 3 vrouwtjes te zetten... Dat komt dus zeker goed.
bertdc
Newbie

Berichtdoor thijs c » do jun 12, 2008 4:19 pm

Die vis met zwarte streep lijkt eerder een soort Neon ofzo. Denk niet dat dat een levendbarende is.

Dat is een zwarte neon bij mijn weten...
Het ziet eruit dat je in het bezit bent van mix van levendbarenden :P
Mollys, plattys, guppen en zwaarddragers en allemaal verschillend.

De grotere levendbarende ( vooral dan toch de zwaarddragers, hoogvinkarpers heb ik er niet tussen gezien... ) Hebben wel heel wat zwemruimte nodig om mooi uit te groeien. (spreek uit ervaring) Hier geldt hoe groter de bak hoe mooier en groter je zwaarddragers uitgroeien)
Je afmeting zijn dan wel weer ruim voldoende om guppy's en plattys te houden, black molly's gaat ook (dacht dat ik een bastaardje gezien heb, zijnde de zwarte met oranje)

Dus volgens mij heeft die handelaar jou gewoon een allegaartje verkocht van verschillende kleurschakeringen. (niks mee mis natuurlijk)
Maar als je ermee wil kweken kan je natuurlijk geen vaste vererving (met betrekking kleur) mee krijgen... Maar ik denk niet dat dat je bedoeling was...

En is dat op de 2de foto geen siamese algeneter??? (kan me vergissen, maar lijkt er wat op, voor zover ik me dat kan herinneren)

Groeten,
thijs c
Hardened

Berichtdoor bertdc » do jun 12, 2008 5:35 pm

thijs c schreef:Dus volgens mij heeft die handelaar jou gewoon een allegaartje verkocht van verschillende kleurschakeringen. (niks mee mis natuurlijk)
Maar als je ermee wil kweken kan je natuurlijk geen vaste vererving (met betrekking kleur) mee krijgen... Maar ik denk niet dat dat je bedoeling was...

1) niet dat het veel uitmaakt, maar ik kocht het aquarium van een particulier die het enkel hield voor het mooie uiterlijk. Verder hechtte hij niet veel belang aan de soort enzo.

2) ik wil uiteraard graag wat jongen zien, maar 't is niet mijn bedoeling om als "kweker" iets te betekenen of geld te verdienen.

Ik hoorde ook heel wat over kruisingen tussen allerhande levendbarende vissen. Kan mijn molly zwanger geraken van een zwaarddrager? En krijg ik dan gemuteerde guppy's met een lange staart en de ogen van een molly ofzo? Of hoe gebeurt zoiets?
bertdc
Newbie

Berichtdoor bloemeke » do jun 12, 2008 6:48 pm

Foto's 1 en 2 zijn dat geen soort Botia's?
Foto's 6, 7, 8, 9, 10, en zijn Platty's
Foto 5 lijkt een combo te zijnvan een gewoon molly en een ballonmolly.
ik ben er ook niet helemaal zeker van :? maar da er guppen zwemmen daar ben ik wel heel zeker van :D
Heb je hobby's? bezoek mijn hobby forum.

http://hobbiehoekje.forumakers.com/
bloemeke
Regular

Berichtdoor bloemeke » do jun 12, 2008 6:51 pm

Ps Platty's en guppen kweken echt als gek voor je het weet heb je een bak vol met kleintjes :evil:

bloemeke
Regular

Berichtdoor thijs c » do jun 12, 2008 6:52 pm

euhm ik denk dat zwaarddragers en platys kunnen kruisen en vruchtbare nakomelingen krijgen. Of de rest kan kruisen dat weet ik niet, maar als ze kruisen zullen de jongen ofwel niet levensvatbaar zijn (dus geen kleine vissen) ofwel de kruisingen zich niet kunnen voortplanten...

Hmm precies overerveringsschema's weet ik niet van buiten. Maar als je snel resultaat wil dat moet je beginnen met zuiver verervende vissen. (wat jij niet hebt) anders moet je veel langer uitselecteren op kenmerk.

Het gaat eigenlijk ongeveer zo in zijn werk. Je kiest 2 vissen (of 1) met een kenmerk dat je wilt doorkweken. Je zorgt dat het vrouwtje niet door andere mannetjes kan bevrucht worden. (ook oppassen 1 bevruchting levert genoeg zaad op voor +-4 keer jongen)
Uit de jongen selecteer je diegene uit die het best het kenmerk vertonen dat je wenst. Die kruis je dan weer onderling. Totdat je stam wat stabiel wordt. (maar mss moet je eens ten rade gaan bij iemand die wat afweet van genetica bij levenbarende, hoe welk kenmerk wordt doorgegeven; recessief, dominant ... enz)

Maar kruisingen tussen 2 (dicht verwante soorten) zoals zwaarddragers en plattys gebeurt alleen als er bv heel veel mannetjes zwaarddragers in het aquarium zitten en geen vrouwelijke zwaarddragers, maar wel vrouwelijke plattys...

Ik hoop dat ik hiermee toch een min of meer bevredigend antwoord heb gegeven...

Groeten,
Thijs
thijs c
Hardened

Berichtdoor thijs c » do jun 12, 2008 6:55 pm

Ps Platty's en guppen kweken echt als gek voor je het weet heb je een bak vol met kleintjes

Plattys zijn nog behoorlijke jagertjes als het op jongen aan komt. Bij mij aten die vissen altijd hun eigen jongen en die van de guppen op... :twisted:
thijs c
Hardened

Berichtdoor thijs c » do jun 12, 2008 6:58 pm

het is wat onduidelijk, maar er staat precies een guppymannetje met endlerbloed op (foto 13)
vooral de oranje streep en de 'black bar' doet me toch vermoeden dat het geen zuivere gup is...
thijs c
Hardened

Berichtdoor bloemeke » do jun 12, 2008 7:06 pm

Ik heb dus pech gehad dat zij ze hier niet aten met gevolg dat ik 2 keer op 45 dagen 75 jong heb weggedaan als levend voer voor schildpadden :cry:
Maar ik heb nu 2 bakken staan voor het geval van dus moeten ze niet meer opgegeten worden door de schildpadden :)

bloemeke
Regular

Berichtdoor thijs c » do jun 12, 2008 7:47 pm

Das idd pech hebben... In mijn bak heb ik na een half jaar maar 8 jongen bij :P dus bij mij werkte het wel
thijs c
Hardened

Berichtdoor bloemeke » do jun 12, 2008 7:53 pm

Ze kunnen eigelijk niet anders dan meedoen :oops: Wij hebben 3 kinderen, onze gekko's kweken goed we hebben de hond ook moeten laten castreren wegens die redenen dus ze hebben geen ander keuze dan mee te doen :lol: :oops: :lol: :oops: :lol: :oops:

bloemeke
Regular

Berichtdoor thijs c » do jun 12, 2008 8:04 pm

Duidelijk veel aardstraling daar in duffel :lol: :lol: :lol:
thijs c
Hardened

Berichtdoor Starlight » do jun 12, 2008 8:07 pm

Wat je zegt klopt, ik raad je aan om van sommige soorten meer vissen te nemen. Jouw logische redenering is dan: meer vis = minder plaats per vis.

Goed gezien, maar ik ga er dan van uit dat je selecteert in de soorten en dus vissen wegdoet. Wat je ook kan doen is de vissen die met meer moeten zijn wegdoen. Maar over't algemeen straalt een aquarium meer rust uit als je een beperkt aantal soorten houdt, maar dan meer van elke soort, dan dat je van 10 soorten vissen elk 1 of 2 stuks hebt.

Vaak wordt aangeraden: 1 of 2 soorten visjes voor de middenste laag (bijvoorbeeld een schooltje, of wat guppen ofzo), een soortje voor de bodem (corydoras bijvoorbeeld) en een aantal blikvangers (een harempje, een koppeltje).

Verder, als je jongen wilt: nakijken of je van die soorten waar je jongen van wil wel 2 geslachten hebt. Want momenteel zeg je dat je van alles maar 1 of 2 hebt. Met 1tje lukt het niet, en met 2 is er 50% kans dat je 2 dezelfde geslachten hebt. :p

Veel plezier met het uitpluizen van wat je juist wil gaan houden in je bak! Misschien is het ook een idee om iets verder te gaan kijken dan levendbarenden. Ik heb nog niet zo heel lang Tateurnduna Ocellicauda gekocht. Qua kleuren vind ik ze vele malen mooier dan bijvoorbeeld guppywijfjes. Ze zijn makkelijk te houden en kunnen ook best kweken, al kost dat net iets meer moeite.
Veel beginners kopen guppen enzo, maar uiteindelijk vind ik dat vissen voor gevorderden. Die mensen slagen er meestal beter in om mooie nakweek te krijgen, met mooie kleuren enzo.

xx
Starlight
Hardened

Berichtdoor thijs c » do jun 12, 2008 9:02 pm

Veel beginners kopen guppen enzo, maar uiteindelijk vind ik dat vissen voor gevorderden. Die mensen slagen er meestal beter in om mooie nakweek te krijgen, met mooie kleuren enzo.

Valt nog goed mee hoor je moet vooral goed zoeken achter een geschikt kweekkoppel (zuiver bloed), want veel guppen worden in een soort van mix verkocht...
Zelf heb ik raszuivere endlers en dit gaat vlotjes :) en ze erven mooi en stabiel over...
Dus je haalt je vissen beter bij een hobbykweker dan in de winkel, moest je ooit willen beginnen. En sommige van die guppen vragen ook wat meer aandacht omdat ze veel zijn ingekruist (vaders/dochter of moeder/zoon)... na verloop kan dit nadelig zijn...

Leuk visje dat je daar hebt ; Tateurnduna Ocellicauda. Even gegoogeld en lijkt wat op een soort van killi (voor mij toch ;))

En ik ben grondig akkoord met het minderen in soorten/varieteiten...
thijs c
Hardened

Berichtdoor thijs c » do jun 12, 2008 9:02 pm

Ohja endlers= geen guppen, maar ze komen wel aardig in de buurt...
thijs c
Hardened

Berichtdoor Starlight » do jun 12, 2008 11:43 pm

Ik heb inderdaad bijzonder weinig verstand van dat gedoe met endlers en guppen en zwaarddragers. :p Lijken allemaal erg op elkaar en zorgen voor kindjes aan de lopende band.
Wat jij net zegt bewijst echt wel m'n punt. Om je groep endlers/guppen of what ever mooi te houden heb je een ruime hoeveelheid voorkennis nodig. Over kruising en vererving van eigenschappen enzo. De meeste beginners kopen een zooi guppen, kiepen de beestjes in een bak en laten ze maar kweken.

Over die Tateurduna: hij behoort tot de familie van Slaapgrondels (of toch iets in die trend). Het is dus een soort grondel. Ze lijken van kleur en vorm enzo wel sterk op killi's. Ik vind het allesinds intrigerende visjes. Echte karakterkopjes hebben ze! En ze zijn enorm vredelievend. Ze zitten voorlopig in de bak van m'n moeder, waar ondertussen de vrede tussen de vissen ver zoek is. Maar de grondeltjes zwemmen er gewoon rustig tussen. Hehe.

xxx
Starlight
Hardened

Berichtdoor bertdc » vr jun 13, 2008 9:10 pm

Bedankt allemaal voor deze informatie. Inmiddels weet ik al één en ander.

Toch nog een vraagje:
Corydorassen moeten in scholen leven. Daarom dacht ik om misschien nog een 2de bij te kopen, waardoor ik al een koppeltje heb.
1) kweken deze gemakkelijk?
2) kweken deze snel? Hoelang duurt dit ongeveer?
3) moeten het 2 exact dezelfde soorten zijn of kunnen ook kruisingen tussen gelijkaardige?
4) worden die jongen (of hun eitjes) niet opgegeten door andere vissen?
bertdc
Newbie

Berichtdoor thijs c » za jun 14, 2008 3:49 pm

Ik denk dat je best een nieuwe topic start bij de meervallen... Er komen daar meer mensen die verstand hebben van cory's...

Groeten,
Thijs
thijs c
Hardened

Berichtdoor Starlight » zo jun 15, 2008 11:59 am

Cory's worden niet voor niets scholenvissen genoemd. Dat betekent dat ze zich pas rustig en gelukkig zullen voelen als ze met veel zijn. 1 enkele cory in een bak wordt waarschijnlijk schuw en zal zich in elk geval minder prettig voelen dan in een bak samen met 7 andere vriendjes.
Een vis die zich niet rustig voelt zal ook niet kweken. Dus of jij nu een 2de koopt of niet, ik vermoed niet dat je eitjes zal krijgen. Ze worden trouwens vaak klein verkocht en dan kan je moeilijk het geslacht herkennen.
En moest je eitjes krijgen: die worden aan de ruit geplakt, waar ze dus ook nogal opvallen voor andere vissen. In jouw bak zouden ze vrees ik snel weg zijn. Tenzij je ze kan laten opgroeien in een afzonderlijke bak.

Succes!
xx
Starlight
Hardened

Berichtdoor bertdc » vr jun 20, 2008 10:33 am

Ik heb een 20tal molly's in een apart aquarium geplaats (100*40*45), maar 'k hoop tegenstrijdige berichten.

't Gaat om witgrijze molly's met zwarte puntjes. Op foto 6 zie je er zo eentje bovenaan op de foto.

Is dit een Dalmatiër Molly of een Silver Marble?

Dit is een foto die ik vond op google:
Afbeelding

Ook hier gebruiken ze beide namen door elkaar... Of zijn het gewoon 2 namen voor 1 en dezelfde vis?
bertdc
Newbie

Volgende

Keer terug naar Levendbarende tandkarpers