Inloggen/Registreren

Zoeken Help

vraagje over dode guppy

Dit is de plaats wanneer je een vraag hebt over deze groep. (Poecilia, Characodon, Xiphophorus, Alfaro, Brachyrhaphis, ...)
Bookmark and Share

vraagje over dode guppy

Berichtdoor krisvanherle » do jun 12, 2014 1:27 pm

Hallo,

ik ben helemaal nieuw op dit forum (en eigenlijk ook in de aquarium-wereld). Wij hebben sinds een paar maanden een 60l zoet-water aquarium. We hebben 7 neon tetra's en 3 guppy's (1 mannetje, 2 vrouwtjes) gekocht.

Na enkele weken hadden we 3 kleine guppy's rondzwemmen, die zijn nu ongeveer 2.5 maand oud en zijn bijna zo groot als de volwassen guppy's. Deze morgen merkte ik dat er eentje dood op de bodem lag. Ik heb geen eerdere indicatie van afwijkend gedrag gezien, maar kan zijn dat ik het gemist heb natuurlijk.

De andere vissen zien er ok uit en doen het goed. Ik meet regelmatig water-parameters (NH3, NO2, NO3, kH, pH), alles lijkt ok. Moet ik me zorgen maken, of kan dit gewoon gebeuren?

Hoe kan ik eigenlijk zien welke jongen een mannetje is en welke een vrouwtje?; ik heb begrepen dat het best is meer vrouwtjes dan mannetjes samen te houden om conflicten te mijden...

Anyway, elke tip is welkom! :)
krisvanherle
Newbie

Aquarium type: zoet-warm

Re: vraagje over dode guppy

Berichtdoor Stekke » do jun 12, 2014 3:46 pm

als je geen kweek wil is het best of m of v te zetten anders blijven ze door doen ;)

Is je water veel gestegen van temperatuur? mss zuurstofgebrek in het water ofzo?
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor krisvanherle » do jun 12, 2014 4:28 pm

hmm, temperatuur heb ik al even niet meer gecheckt. Het is natuurlijk heel erg warm geweest de laatste dagen. Ik mik nu op 24-25°C; dat zou het beste zijn voor mijn populatie (neon tetra en guppy).

'k ga em nu eens checken se!
krisvanherle
Newbie

Berichtdoor Wikkes » do jun 12, 2014 5:12 pm

wat noem jij in orde met de waterwaardes, best even de waardes geven.

mannetjes hebben een veel mooier kleurenpatron dan vrouwtjes. je ziet zo het verschil.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor freddy fish » do jun 12, 2014 6:33 pm

als het visje een zwart stipje heeft aan de aars is het een vrouwtje anders een mannetje uiteraard.
de mannetjes hebben aan de aars ook een uitsteeksel ( het geslachtsdeel ) en bij de vrouwtjes is daar gewoon een vin zichtbaar.
Met vriendelijke groetjes, Frederik

70 liter
sulawesisch garnalenbakje
60 liter NEW !!!
freddy fish
Regular

Aquarium type: tropisch

Berichtdoor Wikkes » do jun 12, 2014 6:40 pm

freddy fish schreef:als het visje een zwart stipje heeft aan de aars is het een vrouwtje anders een mannetje uiteraard.
de mannetjes hebben aan de aars ook een uitsteeksel ( het geslachtsdeel ) en bij de vrouwtjes is daar gewoon een vin zichtbaar.

jij hebt het over platy's, guppen is easy

mannen hebben gekleurt lijf, vrouwen niet.

het zwarte stipje hebben de vrouwen niet altijd, dat is de draagvlek, dat wil zeggen dat ze pas zwanger zijn
Wikkes
Hardened

Berichtdoor Shadosy » do jun 12, 2014 7:16 pm

Wikkes schreef:
freddy fish schreef:als het visje een zwart stipje heeft aan de aars is het een vrouwtje anders een mannetje uiteraard.

jij hebt het over platy's, guppen is easy

mannen hebben gekleurt lijf, vrouwen niet.

het zwarte stipje hebben de vrouwen niet altijd, dat is de draagvlek, dat wil zeggen dat ze pas zwanger zijn

what he says !
Shadosy
Hardened

Aquarium type: Te veel!

Berichtdoor krisvanherle » do jun 12, 2014 8:00 pm

alright! merci voor reacties!

T:24-25°C
pH:7-7.5
NH3: 0 (nooit iets gezien op de kleur-schaal)
NO2: 0 (ooit eens 0.2 gehad)
NO3: 5-20
kH: 4-7

Zou toch goed moeten zijn, niet?...
Ik hou alles 2-wekelijks bij. Het is een aquarium van 60l; ik ververs nu ongeveer 15l elke 2 weken

Ik heb temperatuur nog eens gecheckt, nu met het warme weer; 't was 26°...

Afgaande op de kleurpatronen zijn de kleintjes 2 mannetjes en 1 vrouwtje; het is één van de mannetjes die dood is.

Ik vroeg me af of er miss risico is op ziekte of dat iets ander dat ook de andere vissen bedreigt.

thx! :)
krisvanherle
Newbie

Berichtdoor Wikkes » do jun 12, 2014 9:06 pm

ik zou elke week 6liter verversen ipv 2 wekelijks 15l, dan blijft het allemaal stabieler. het kan een zwakkere gup geweest zijn
Wikkes
Hardened

Berichtdoor krisvanherle » ma jun 16, 2014 2:26 pm

Ik heb de andere visjes wat in de gaten gehouden en alles nog eens gecheckt. Veel leven en geen problemen. Het zal miss inderdaad gewoon een zwakkere vis gewest zijn...

Soit, hij heeft z'n staatsbegrafenis gekregen en de kindjes zijn al over het verlies heen.

Ivm parameters (pH, kH, nitraat...) die ik poste, zijn die ongeveer ok?; ik woon in Leuven; vrij veel nitraat in het water (ik dacht 10-20), dus ik gebruik regenwater voor te veversen...
krisvanherle
Newbie

Berichtdoor krisvanherle » za aug 23, 2014 7:11 pm

hallo alweer! Ik sta voor een raadsel; na die ene dode guppy zijn er nog 3 guppy's gestorven de laatste maand. Dan lijkt er mij toch iets meer aan de hand.

Ok, ik check water waardes:

T: 25°
Ph: 6.5-7
NH3 en NO2: niet waarneembaar
NO3: 10
kH: 2

Alleen kH lijkt em aan de lage kant, maar voor zover ik begrijp is dat net goed?... Het heeft alleszins een goede impact op plantengroei; die zien er mooier uit dan ooit en groeien goed.

De 7 tetra's die erbij zitten doen het goed, al zie ik ze de laatste tijd veel vaker samenscholen. Dat kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat de laatste volwassen guppy echt wel gigantisch is geworden...
Ik zou denken als het aan waterkwaliteit lag, dat de tetra's gevoeliger zouden zijn. (Werd evenwel niet bevestigd in de winkel waar ik de vissen kocht).
Verder zijn er 2 weken geleden opnieuw 7-10 kleine guppy's bijgekomen en daar zijn er (voor zover ik kan zien) nog geen gestorven. Ze groeien allemaal goed.

De winkel waar ik de vissen kocht (aquawereld in Rotselaar) kon het ook niet meteen zeggen. Is er iets wat ik kan doen?, zijn er andere waterparameters die ik in de gaten kan houden?

Ik gebruik nu regenwater voor te verversen (+/- 10l om de 1-2 weken), maar ga op aanraden van de winkeluitbater over naar 3/4 regenwater 1/4 heet kraantjeswater, om kH niet te laag te laten vallen en om een temperatuurschok te vermijden.

Zo, dat is het denk ik; alle inzichten welkom! :)
krisvanherle
Newbie

Berichtdoor pol_de_gezzzmol » di aug 26, 2014 3:31 pm

Bij vissen mag je nooit afgaan op kleur om geslacht te bepalen. Als je even google gebruikt kan je heel erg snel het verschil leren tussen een man en vrouw gup. Dit is trouwens hetzelfde verschil bij alle levendbarenden.

Controleer je je regenwater voor je hiermee ververst ? Als het lang droog is geweest en er komt een hevige regenbui kunnen er nogal wat afvalstoffen in het regenwater die gevaarlijk kunnen zijn voor vissen. Dat van die 3/4den en 1/4de, daar heeft de winkelier gelijk in. Als je regenwater opvangt is het niet slecht om dit bijvoorbeeld een nachtje te laten beluchten. In regenwater zit minder zuurstof, als je het laat beluchten in de kamer, heeft het ook al wat meer tijd om op kamertemperatuur te komen.

Er zijn veel dingen die je dode vissn kunnen verklaren. Maar zowieso as er nog maar 3 dood zijn gegaan sinds je je aquarium hebt, moet je niet panikeren.
Hoeveel mannen / vrouwen en jongen heb je nu ? Zijn het allemaal mannetjes die gestorven zijn ? Hoe oud waren die ?
Is je aquarium beplant ?
Heb je ooit echte gevechten kunnen waarnemen tussen de mannen of enkel schijgevechten ? Soms zal een ouder mannetje geen jonge dieren toleren, of soms kan een groepje een exemplaar afstoten, als het steeds dezelfde is die klappen vangt dan eindigd het snel met een dode vis.
Is het een vrouwtje uit eigen kweek die problemen heeft gehad met de eerste 'bevalling' ?
Heb je verse jongen kunnen aantreffen toen de visjes doodlagen. Soms eten ze zich dood aan een vers nest.
Heb je foto's van je aquarium ?
Hebe je plastic of stenen ornamenten staan waar de vissen zich aan kunnen bezeren ?
Welk voedsel heef je aan je vissen ?
pol_de_gezzzmol
Hardened

Aquarium type: Kweker, van vanalles. Te veel aqua om op te sommen

Berichtdoor krisvanherle » di aug 26, 2014 5:44 pm

amaai, da's nog eens een antwoord! :)

pol_de_gezzzmol schreef:Bij vissen mag je nooit afgaan op kleur om geslacht te bepalen. Als je even google gebruikt kan je heel erg snel het verschil leren tussen een man en vrouw gup. Dit is trouwens hetzelfde verschil bij alle levendbarenden.

Controleer je je regenwater voor je hiermee ververst ?

Ik doe steekproeven voor NH3, NO2, NO3 en kH. Voor andere polluenten heb ik geen kit, maar ik kan dit eventueel wel aanschaffen; wat raad je aan?...

pol_de_gezzzmol schreef:Als het lang droog is geweest en er komt een hevige regenbui kunnen er nogal wat afvalstoffen in het regenwater die gevaarlijk kunnen zijn voor vissen. Dat van die 3/4den en 1/4de, daar heeft de winkelier gelijk in. Als je regenwater opvangt is het niet slecht om dit bijvoorbeeld een nachtje te laten beluchten. In regenwater zit minder zuurstof, als je het laat beluchten in de kamer, heeft het ook al wat meer tijd om op kamertemperatuur te komen.

ok, ik zal volgende keer een nachtje laten staan

pol_de_gezzzmol schreef:Er zijn veel dingen die je dode vissn kunnen verklaren. Maar zowieso as er nog maar 3 dood zijn gegaan sinds je je aquarium hebt, moet je niet panikeren.
Hoeveel mannen / vrouwen en jongen heb je nu ? Zijn het allemaal mannetjes die gestorven zijn ? Hoe oud waren die ?

Nu heb ik 7 neon tetra's (geen problemen mee gehad, behalve wat ruzie af en toe) en één grote guppy, ik denk een vrouwtje.

Ik ben begonnen met 2 vrouwtjes en 1 mannetje; daar zijn 3 kleintjes bijgekomen, waarvan ik denk dat er 2 mannetjes en één vrouwtje was. Het laatst-overgebleven vrouwtje wat nu nog leeft is één van de kleintjes (geen gekochte). In totaal zijn er dus 5 guppy's gestorven.

Nu heb ik 7 kleintjes die ondertussen voldoende groot zijn om veilig rond te zwemmen. Ik moet zeggen, er zijn 2 guppy's gestorven rond dezelfde periode als ik de kleintjes heb opgemerkt, dus misschien is er een verband. Bij de (nieuwe) kleintjes heb ik geen sterfte vastgesteld.

pol_de_gezzzmol schreef:Is je aquarium beplant ?

Ja, behoorlijk goed zelfs. Door de lage kH is de beplanting de laatste tijd sterk toegenomen. Ik ken de namen van de planten niet; ik zal een foto posten, misschien herken je ze.

pol_de_gezzzmol schreef: Heb je ooit echte gevechten kunnen waarnemen tussen de mannen of enkel schijgevechten ? Soms zal een ouder mannetje geen jonge dieren toleren, of soms kan een groepje een exemplaar afstoten, als het steeds dezelfde is die klappen vangt dan eindigd het snel met een dode vis.

Nee, niet echt gevechten kunnen zien (wel zo bij de tetra's, maar altijd vrij kort).

pol_de_gezzzmol schreef:Is het een vrouwtje uit eigen kweek die problemen heeft gehad met de eerste 'bevalling' ?
zou kunnen...

pol_de_gezzzmol schreef:Heb je verse jongen kunnen aantreffen toen de visjes doodlagen. Soms eten ze zich dood aan een vers nest.

ja, er in de week dat ik de kleintjes heb gespot zijn er 2 guppy's kort na elkaar gestorven. Het was meestal wel duidelijk dat het niet goed ging (stilliggen, schuin zwemmen,...) na 1-2 dagen waren ze dood.

pol_de_gezzzmol schreef:Heb je foto's van je aquarium ?

Ik zal er eentje posten hierna

pol_de_gezzzmol schreef:Hebe je plastic of stenen ornamenten staan waar de vissen zich aan kunnen bezeren ?

Er zitten keramieken pottenscherven in (tip vd winkelier), maar ik denk niet dat die heel scherp zijn; de dode vissen vertoonden ook geen wonden of zo...

pol_de_gezzzmol schreef:Welk voedsel heef je aan je vissen ?

Tetramin (van tetra), elke morgen
krisvanherle
Newbie

Berichtdoor krisvanherle » di aug 26, 2014 5:51 pm

krisvanherle
Newbie

Berichtdoor krisvanherle » ma sep 08, 2014 8:53 am

update: nog eens 15-20 kleine guppy's gespot, geen sterfte meer; ik neem aan dat er niks aan de hand is en dat het gelinkt is aan de "geboorte" van de kleine guppy's.

Overigens, ik ga nu ongeveer 30 vissen hebben in een bak van 60l (als ze het allemaal halen natuurlijk). Wat doe ik nu best? 30 lijkt me veel te veel voor zo'n bak. Wil iemand wat guppy's?, gratis af te halen in Leuven! :)
krisvanherle
Newbie

Keer terug naar Levendbarende tandkarpers