Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Juwel 450 voor de geïnteresseerde kenners (hulpbieders)

Stel jezelf voor.
Bookmark and Share

Juwel 450 voor de geïnteresseerde kenners (hulpbieders)

Berichtdoor Sdezutter » do nov 30, 2017 1:05 am

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier :D
ben hier eigenlijk terecht gekomen omdat ik toch al 12 jaar een aquarium heb en nu dus een probleem heb.

Eerst een vooral het is een Juwel aqau450 (L150 B50 H65)

onlangs enkele vis sterftes gehad +-4 maar ze waren niet ziek, dit was dus men eigen fout.
Heb wat planten staan en co2 zit op het aquarium aangesloten. nuja de druppelteller was kapot, vervangen en uit het oog verloren... toen ik merkte dat de vissen de volgende dag in moeilijkheid verkeerde ben ik meteen gaan kijken en zag ik dat die veel te hoog stond 80BPM, nu verlaagd naar 40BPM en meerendeel van de vissen zijn terug gezond.

Dan heb ik 2 weken gewacht tot het aquarium weer stabiel was om nieuwe vissen bij te steken.
Want helaas heb ik ooit zilverbladvissen gekocht, moet opletten wat voor gezelschap ik er bij steek.
indien intresse iemand? je mag ze gratis hebben :oops: gaat niet samen met klein gezelschap.

Ik heb een mooi vissenbestand onderandere enkele maanvissen in men aquarium, ook een koppeltje (onlangs eitjes gelegd maar niks uitgekomen of opgegeten). Nu is het dus een dag of 3 dat de eitjes weg zijn en wordt het terug wat rustig anders mocht niemand in de buurt komen. Het vrouwtje is een maanvis zilver met van die zwarte strepen en het mannetje een witte met gouden hoofd :P grappige combinatie.

Het volgende: ik had hangende verlichting boven mijn aquarium niet de standaard ingebouwd in de bak, dus hij is open.
hij verbruikte zéér veel, was nog geen led.
Maw.
12u x 108w x 365d = 473kW (1296w/dag)
+ als mijn berekening klopt,.. maar extreem veel dus !
4u x 300w x 365d = 438kW (1200w/dag)
Totaal lampen per jaar = 911kW ... 911000 W per jaar nu met andere verlichting op 500KW per jaar.

Nuja ik ben overgeschakeld naar Aquaillumination Hydra 26HD heb er zo 2 stuks hangen, omdat ik met mijn hangelement zat wou ik dit dus behouden. Dit hangt er nog maar sinds gisteren, ik weet dat maanvissen niet houden van zéér fel licht dus zocht ik een schema uit met wat normaal kleurencombo maar niet te sterk.
Nu die ene maanvis vertoont volgens mij zeer veel stress zijn strepen trekken volledig weg, hij is precies grijs ! :o

Ik vroeg me af als een maanvis een bepaald kleur niet kan uitstaan, of het zal misschien gewoon de stress zijn door de verandering van het licht? want het is niet eventjes dat hij grijs is

Mijn verlichting ging aan met een timer om 12u - 22u en mijn 'koplampen' de zogezegde zonnige middag van 14u - 17u.
Dit was dus een continu verlichting.

Nu met deze installatie bootst het dus de dag na, ik kies mijn perfecte daglicht en aan de hand daarvan springt hij aan om 10u bouwt dat langzaam op naar de middag 14u-18u om dan terug af te bouwen tot 22u. zoals een zons op-ondergang.

en heb zonet een dode vis er uit gehaald (gouden siamese algeneter).

Alle tips welkom
Dank voor interesse
P.S. sorry voor het lange verhaal maar zo weet je meteen de achtergrond.
Eventueel kan ik fotos doorsturen maar hier krijg ik ze niet op. Of ze zijn te groot of te veel pixels :roll:
Sdezutter
Newbie

Aquarium type: Juwel 450

Keer terug naar Nieuwkomers