[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4710: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4712: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4713: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4714: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
 Aquariaforum.be • Toon onderwerp - Aqualantis 60L -- opstart -- hulp nodig!

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Aqualantis 60L -- opstart -- hulp nodig!

Stel jezelf voor.
Bookmark and Share

Aqualantis 60L -- opstart -- hulp nodig!

Berichtdoor Raesken » vr jun 09, 2017 11:07 pm

Beste,
Ben nu 3 weken bezig met het opstarten van een zoetwaterAquarium,
Deze heb ik 2dehands gekocht en was in mooie staat!
Nu heb ik bij de opstart wat spullen bijgekregen voor in de filter te steken. Onderaan nylonkous met witachtige steentjes in vervolgens nylon met plastieke tubes en daarboven nog een nylon met ovaal vorige steentjes met gaatjes erin( sorry geen idee wat de benaming is heb jet wel gezien in de winkel maar de naam reeds vergeten)
En daarop een spons. Het is een ingebouwde filter nu heb ik bij de opstart 6L soil erin gedaan met daarboven grind( steentjes) heb hier een stuk klienhout ingezet met 2 stenen een bebossing gemaakt met wat planten ( geen idee welke soorten ( zie FOTO) nu moet ik zeggen het gras die er van in het begin inzat toen ik de bak opstarte is wel donker van kleur.. de verkoper zei me dat ik deze in stukken mocht knippen en zo in de grond steken men laatste die ik gekocht heb , heb ik niet geknipt en zo geplant en daarvan is er 1tje bruin aan het worden en de andere nog een mooi groene kleur.. er zijn wel enkele planten die het goed doen en scheuten krijgen met nieuwe bladen op maar sommige groeien totaal niet of zien er naar mijn mening slecht uit.. nu heb ik ook ladr van blauwe vlekken op de steentjes ( wat blauwalg is?) en op men hout komt er een spinachtige web op..!! Iemand die me WAT RAAD KAN GEVEN?! Heb vorig weekend naar de winkel geweest en een test laten doen men waarden waar zo goed als goed juist ph was 8.13 en kh 9 heb ik ph/kh - meegenomen en bacterieën vloeistof om dit te verbeteren en dit ging vrij goed mest elk uur ph/kh- toevoegen en dit zakte goed tot 7( of mss lager) maar liet hem dan gerust en een weekje verder zit ik terug op een donkergroene kleur.. (+~7.7) ik wil dit echt eens doen slagen met echte planten buiten gwn steentjes en decoratiestukken.. kan iemand me helpen.. men zei na 4 weken zou hij op punt zijn. Maar is nu al week 3 en zoals het loopt vrees ik ervoor.. zit al meer dan 200€ aan gerief in vind het wat zonde als alles kapot zou gaan.. ook voor de plantjes zelf.
Hierbij de link met FOTO's!! https://imageshack.com/i/poFpkRSej
https://imageshack.com/i/pnOaz2dZj
https://imageshack.com/i/pobOiD9Bj
https://imageshack.com/i/pn1RRfCFj
https://imageshack.com/i/pnjr1gLyj
https://imageshack.com/i/pnE22IJpj
Dank u!
Mvg
Raesken
Newbie

Aquarium type:
Re: Aqualantis 60L -- opstart -- hulp nodig!

Berichtdoor coulbull » do jun 15, 2017 9:09 pm

hoi Raesken. zelf ben ik ook nog nieuw in het gebeuren, in week 3 krijg je een opstoot van nitriet dus denk ik dat vanaf nu alles wel zal beteren voor u. hoelang brand uw verlichting? ikzelf zit nu aan 7u per dag. zelf denk ik eraan om nog wat co2 tabletten toe te voegen. mss dat dit voor u ook een idee is; die witte alg zou normaal vanzelf moeten verdwijnen vanaf week 4ik ververs om de 14dagen ongeveer 10% van het water grz
coulbull
Newbie

Aquarium type:
Re: Aqualantis 60L -- opstart -- hulp nodig!

Berichtdoor eltwee » vr jun 16, 2017 6:55 am

Je bent aan het opstarten, het is dan vrij normaal dat er nog vanalles veranderd. Ze zeggen 3 weken en dan NO2 piek, dit kan ook 6 weken zijn en nog langer eer het stabiel is. Vergeet die bacteriôen en pH/kH toevoegingen. ze kosten alleen maar geld. je spendeerd dit beter aan een paar testkits. Voor een beginneling en ook vooreen gevorderde zijn die van JBL het interessanste. Je heb een zeer duidelijke kleuraflezing en vergelijk en de testen zijn eenvoudiger (minder pottekes). Kits om in huis te hebben:
Opstart: NO2 test eventueel aangevuld met NH3 als je "fishless cycling" wil doen, in uw geval een optie, je doet ervaring op met planten en water waarden en ondertussen maak je de bak klaar voor vissen. De NO2 test heb je na een geslaagde opstart nooit meer nodig tenzij je het zelf verkloot.
NO3 en PO4 om je planten bemesting te controleren, dit is gewoon altijd in huis hebben.
KH/GH en PH niet noodzakelijk, je kan dit ook in de winkel laten testen om de 3 tot 6 maanden. Dit is ook de reden waarom je niet met pH en KH pottekes moet werken, je moet een bron van water zoeken die stabiel is (leidingwater) of die op een constante wijze is te mengen. bv 1/3 ledingwater en 2/3 regenwater als je met zeer hard ledingwater zit. Door in het begin even te zoeken naart de juiste mengenling, zelf pH/kH testen of een meewerkende winkelier en deze dan constant te houden bij ieder water wissel is je kh en pH ook constant of je heb deco die kalk afgeeft (azijn test).

Die witte was op hout is normaal, je hout is nog niet "ingewaterd", dit verdwijnd vanzelf naa een paar weken.
je planten:
Dat groen/wit gras is een kamerplant.
Dat klein plantje in de hoek R-voor anubias bind je beter op hout in de schaduw.
je fijn gras is moeilijk voor een beginnende bak. het vang zeer veel vuil en verstikt zichzelf. je kan het best volledig uit elkaar halen en ja kan dit echt planten per sprietje, zo kan het minder vuil vangen uiteindelijk wordt dit terug een vast tapijt en moet je t het weer uit elkaar halen.
De valisneria R achter ind ehoek idem.en goed in de stroming van de filter plaatsen.
Blauw alg is een blauw groen vlies dat je kan afzuigen of weg wrijven, dit kan gebeuren bij een nieuwe bak. zie forum voor tips en tricks.
Gewone vaste algen zullen altijd aanwezig zijn, in een mooi aquarium staan ze gewoon op de juiste plek.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type:

Keer terug naar Nieuwkomers