Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Nieuw

Stel jezelf voor.
Bookmark and Share

Nieuw

Berichtdoor Ocram » vr maart 31, 2017 10:39 pm

Ik zou graag een groot aquarium willen maar weet eigenlijk niet waar te beginnen.

Een forum is dan altijd een goeie plek om mensen te vinden die graag hun ervaringen delen. Ik hoop dus heel wat van jullie op te steken en mooie dingen tegen te komen ! :D
Ocram
Newbie

Aquarium type: nog geen

Re: Nieuw

Berichtdoor Matt1118 » za apr 01, 2017 7:39 pm

Een betere eerste vraag zou zijn, wat wil je hebben in dat aquarium?
:D

Welkom en veel lees plezier!
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Ocram » zo apr 02, 2017 1:43 pm

Euhhhh ... vissen ?

Je ziet het ; ik zal dus nog veel moeten lezen hier !
Ocram
Newbie

Berichtdoor Ocram » zo apr 02, 2017 10:34 pm

Ik heb al wat gelezen op dit forum.

Een zoetwater-aquarium lijkt me het beste voor mij als beginner.

Ik zou graag een aantal kleine visjes erin hebben ; geen kreeftjes of garnaaltjes.

In de Horta-zaak staat een Cayman 110 van Ferplast en die lijkt me qua afmetingen wel mooi.

Wat er allemaal bij zit is me een beetje een raadsel :
- 2 x lampen T8 van 30 watt :
- Blue Power 900l/h : dit zal wel een pomp zijn die het water door de filter moet jagen
- Blue Clima 200 W : geen idee wat dit is ; ik vermoed een verwarmingselement
- BluWave 07 Filter Systeem : de filter dus

Ik heb gemerkt dat er heel wat mensen een fles co2 hebben en dat dit niet bij de bak zit.

Kan iemand me vertellen waar die fles co2 voor dient aub ?
Ocram
Newbie

Berichtdoor Okami » ma apr 03, 2017 12:02 pm

Een co2 installatie is voor de planten. Het zou voor een beter groei en minder algen moeten zorgen.
Dit zit normaal niet standaard bij een aquarium en moet je zelf bijkopen.
Okami
Newbie

Aquarium type: Gezelschap 100*50*45

Berichtdoor Matt1118 » ma apr 03, 2017 2:46 pm

Naast licht hebben planten nog stoffen nodig om te groeien. De hoeveelheid licht bepaald hoeveel ze van de andere stoffen nodig hebben. Meer licht = meer voeding.
Naast licht is co2 de voeding waar het meest vraag naar is.
Verder in het rijtje heb je dan nog nitraat (stikstof), fosfaat, kalium, magnesium, calcium, ijzer, zink, koper,...

Hier lees je er alles over:
http://www.easylife.eu/pg.html?id=50

De eerste vraag die je je moet stellen is welke vis je wilt houden, en een budget vast stellen.
Een bak voor roggen is liefst enkele 1000den liters groot maar heeft geen nut om planten of co2 te houden...
Dan heb je afrikaanse chicliden die liever veel stenen hebben of ook een grotere bak voor de vrijzwemmers.
Heb je nog amerikaanse chicliden die in black water leven.
Heb je nog vissen die in heel snel stromende rivieren leven of net omgekeerd in poeltjes waar er nauwelijks stroming is,...

De keuze is enorm. En die moet je eerst maken. Een aquarium kopen met co2 set en achteraf beslissen om mbuna's te houden zou nu niet bepaald een slimme koop zijn. Wel een dure wat een complete co2 installatie kost vlug enkele €100-den.

Dus eerst die ene vis zoeke die je graag wilt, dan kan je kijken wat daar bij past, en dan kijken naar je budget (en plaats) om een aquarium te kopen.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Matt1118 » ma apr 03, 2017 2:49 pm

Het is trouwens geen must om co2 te kopen bij een planten aquarium.
Met minder licht kan je ook een mooie plantenbak houden. Het is gewoon goed selecteren welke planten je gaat houden.
Zoek dan op google naar een "low tech aquarium" of "non co2 planted tank"
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Ocram » ma apr 03, 2017 10:52 pm

Bedankt voor de info iedereen !

Stappenplan :

1) Ik zal inderdaad eens eerst een keuze moeten maken van de vissen die ik mooi vind.
2) Dan moet ik uitvissen of die soorten samen gaan
3) Dan moet ik kijken welke levensomgeving ze het liefst hebben
Ocram
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » wo apr 05, 2017 7:42 pm

Ocram schreef:Bedankt voor de info iedereen !

Stappenplan :

1) Ik zal inderdaad eens eerst een keuze moeten maken van de vissen die ik mooi vind.
vis, beginnen met 1 soort die je zeker wilt

3) Dan moet ik kijken welke levensomgeving ze het liefst hebben
dan kijken welke omgeving die nodig heeft, bekijk dan ook al eens je budget en welk aquariumformaat je in overweging kan nemen

2) Dan moet ik uitvissen of die soorten samen gaan
dan kijken welke vissen er bij passen en kunnen

Matt1118
Moderator

Berichtdoor Ocram » za apr 08, 2017 9:14 pm

ok, bedankt voor de tip !

Voorlopig :
1) geelpunt algeneter
2) gouden zebra botia
3) regenbooghaai

--> nu kan ik al eens kijken of ze een beetje bij elkaar passen. Ik heb de indruk dat ik hiermee vooral de onderkant van de bak aan het vullen ben zonder dat er in het midden en van boven veel beweging is.
Ocram
Newbie

Berichtdoor eltwee » zo apr 09, 2017 9:48 am

Dat lijkt op een bezetting voor een bijna 2 m aquarium en alle actie is op de bodem. Planten kan je vergeten, die wordt omgetoverd tot drijfplanten.

Ik zie er een Epalzeorhynchos frenatus tussen staan, dit is een vrij intolerantie solitair die graag de bodem voor zich aleen heeft.
De botia's zijn scholenvissen (10-12 stuks) deze die ook nog eens vrij groot worden.
De ancistrus is rustig maar vind zijn rust niet bij de rest en wil ook graag wat soortgenoten, geeft dan weer kweek.

Ik denk terug even nadenken en vooral kijken naar ander aquaria (beurzen/publieke aquaria). Om het extreem voor te stellen, ik heb al prachtige bakken gezien met gewoon zilveren vissen erin, zonder speciale vormen of gedrag.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Ocram » zo apr 09, 2017 1:37 pm

Bedankt voor de tips !

Nog eens een vraagje :

Ik lees op veel plaatsen dat je regelmatig een groot deel van het water dient te vervangen. Hoe komt dat eigenlijk ?
Zijn de filters dan niet voldoende om het water proper te houden ?
Ocram
Newbie

Berichtdoor eltwee » zo apr 09, 2017 6:44 pm

Water wissels blijven altijd nodig. Tenzij je zit met een natuurlijk evenwicht (lees zeer weing vis en zeer veel planten+ substraat). Waterwissels hebben een dubbel doel. enerzijds het spuien van afvalstoffen zodat ze niet ophopen, anderzijds het resetten van de voedingsstoffen voor de planten zodat er altijd een evenwichting aanbod is.

Ga je voor EI methode dan moet je grote waterwisseldoen om die riool plas stabiel te houden. EI is eigenlijk niet anders dan altijd een vast concentratie meststof toevoegen en dan een 50% water wissel doen zodat je nooit teveel kan verhogen in concentratie.
Is niet beter als slecter als de andere, je moet evengoed periodiek je water analyseren en naar je planten kijken en vervolgens reageren als er bepaalde voedingstoffen sneller of trager worden opgenomen.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Matt1118 » zo apr 09, 2017 11:23 pm

Ocram schreef:ok, bedankt voor de tip !

Voorlopig :
1) geelpunt algeneter
2) gouden zebra botia
3) regenbooghaai

--> nu kan ik al eens kijken of ze een beetje bij elkaar passen. Ik heb de indruk dat ik hiermee vooral de onderkant van de bak aan het vullen ben zonder dat er in het midden en van boven veel beweging is.

Het is echt belangrijk dat je begint met 1 vis die je graag wilt houden. Dat maakt het makkelijk zoeken naar de rest van je vis bestand. Andere leden kunnen dan ook tips geven wat er allemaal bij gaat. Maar wij kunnen niet zeggen welke vissen allemaal lukken als we niet weten wat je precies wilt :-)

Als je die ene vis hebt gevonden,... Dan leren over het gedrag, hoe hou je ze (solidair, school, harem, koppel), de biotoop (welk formaat van aquarium heb je minimum nodig),....
Dan pas zoeken naar vissen die in het aquarium passen en bij je vis.

Hou ook rekening met de maximum lengte van je vis en zorg danop zijn minst dat je aquarium 10x langer is dan de vis, ze zwemmen tenslotte :D
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Ocram » wo apr 19, 2017 11:00 pm

ondertussen weer wat wijzer geworden en gaan scouten in diverse winkels.

Vraagje 1 :
Ik ben kleurenblind. Zijn er ook watertesters die niet werken met kleurtjes maar digitaal ofzo ?

Vraagje 2 :
Momenteel zit ik te kijken naar een aquarium van Ferplast (Cayman 110) en een Juwel (Rio 240) omdat de afmetingen zouden passen.

Het valt me op dat de filter die wordt meegeleverd bij Ferplast vrij groot is en bijna 1 zijkant volledig bedekt. Bij Juwel zit de filter eerder in een hoek en lijkt deze minder plaats in te nemen.

Hoe dan ook : een filter is natuurlijk noodzakelijk maar is niet bepaald mooi.

- Weet iemand hoe het komt dat de filters van Ferplas en Juwel zoveel verschillen in grootte terwijl de bak volgens mij een gelijkaardige hoeveelheid water kan bevatten ?
- Kan je een deel van die filter niet "verstoppen" in het decor ? Ik vermoed dat er wel een inlaat en een uitlaatkanaal zal zijn dat je vrij moet houden.
- er zit een cd bij Ferplast met software welke helpt bij de opbouw en de viskeuze. Kan je dit ook ergens downloaden ?
Ocram
Newbie

Berichtdoor Remo » wo apr 19, 2017 11:07 pm

De Filter van Juwel kan je niet wegsteken,Ferplast heb ik geen ervaring mee. Wil je de filter echt wegwerken zal je moeten opteren voor een externe potfilter. Nu vind ik de interne filter van Juwel qua omvang nog wel meevallen...
Remo
Newbie

Aquarium type: Juwel vision 450

Berichtdoor Ocram » do apr 20, 2017 4:41 pm

Remo schreef:Nu vind ik de interne filter van Juwel qua omvang nog wel meevallen...

Daar heb je gelijk in ; je hoeft geen hele zijkant op te offeren voor de filter.
Ocram
Newbie

Berichtdoor Ocram » di apr 25, 2017 9:54 pm

Na vele uren lezen op dit forum en na het bezoek van enkele lokale zaken heb ik mijn plan wat omgegooid.

Ik heb nog niets gekocht maar wil alvast het geheel eens toetsen aan de reacties hier :

De hoofdvis : 10 x Kenyi Cichlid – Pseudotropheus Lombardoi
Erbij : 2 andere compatibele Cichlid soorten ; elk 5 vissen
Erbij : 3 algeneters of catfich

De Cichlid zou niet echt moeilijk zijn om te houden dus als beginner lijkt me dit dan een goede keuze. Het is wel moeilijk te bepalen welke soorten er compatibel zijn omdat ik het tot nu toe enkel heb kunnen vragen aan verkopers... . Ze kennen er meer van dan mijzelf dus eigenlijk kunnen ze me op dit moment gewoon alles wijsmaken. Vandaar dat ik het hier zet omdat ik liever gelukkige vissen heb.

Aquarium :
- juwel Rio 240 (121x41x55) of 350 (121x51x66)
- buitenfilter (omdat ik dat mooier vind)
- extra pompje voor luchtbelletjes om meer zuurstof in het water te krijgen
- rots achtergrond
- rotsen en stenen op de bodem met veel verstopplaatsen
- een 2 a 3 plantjes op een rots (niet op de bodem) die gerust gelaten worden door de Cichlid's en de algeneters

Als het de 350 wordt zou ik het aquarium niet helemaal vullen maar een steile holle oever willen maken waar op de rand bijvoorbeeld enkele venusvliegenvangers staan. Ik vond dat vroeger leuke planten maar ze moeten in een warme en vochtige omgeving gehouden worden. De bovenste 10 cm van een aquarium lijkt me daarvoor geschikt. Omdat ik in het water niet veel planten kan zetten komt er zo toch wat groen bij.

Het zand van de planten komt natuurlijk niet in aanraking met het water uit het aquarium ; daar moet ik nog iets op verzinnen.
Ocram
Newbie

Berichtdoor Ocram » vr apr 28, 2017 10:25 pm

Als het de 350 wordt zou ik het aquarium niet helemaal vullen maar een steile holle oever willen maken waar op de rand bijvoorbeeld enkele venusvliegenvangers staan. Ik vond dat vroeger leuke planten maar ze moeten in een warme en vochtige omgeving gehouden worden. De bovenste 10 cm van een aquarium lijkt me daarvoor geschikt. Omdat ik in het water niet veel planten kan zetten komt er zo toch wat groen bij.

Het zand van de planten komt natuurlijk niet in aanraking met het water uit het aquarium ; daar moet ik nog iets op verzinnen.

Dit idee laat ik maar varen. 10 cm bovenaan is niet echt een mooi zicht zodat het minimaal 20 cm moet zijn. Dan neem je heel wat plaats in van het aquarium en dat is ook weer niet de bedoeling.
Ocram
Newbie

Keer terug naar Nieuwkomers